سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تسهیلات اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری

تسهیلات اعتباری نوعی وام است که در یک زمینه مالی یا شرکتی تامین می‌شود. این اجازه می‌دهد تا وام گیرنده به جای درخواست مجدد وام در هر زمان برای رفع نیازهای خود، پول بیشتری را برای مدت زمان طولانی بگیرد. در واقع، تسهیلات اعتباری به یک شرکت اجازه می‌دهد وام برای تولید سرمایه در مدت زمان طولانی بگیرد. انواع مختلف تسهیلات اعتباری شامل تسهیلات وام‌ و تسهیلات، تسهیلات سپرده، بیمه‌های اعتباری و بیشتر حساب‌های اعتباری خرده فروشی است.

نحوه کار تسهیلات اعتباری

تسهیلات اعتباری به طور گسترده در بازار مالی به عنوان روشی برای تامین بودجه برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌ها غالبا با جمع آوری پول با فروش سهام خود، تسهیلات اعتباری نوعی وام است که در یک زمینه مالی یا شرکتی تامین می‌شود. این اجازه می‌دهد تا وام گیرنده به جای درخواست مجدد وام در هر زمان برای رفع نیازهای خود، پول بیشتری را برای مدت زمان طولانی بگیرد. در واقع، تسهیلات اعتباری به یک شرکت اجازه می‌دهد وام برای تولید سرمایه در مدت زمان طولانی بگیرد. نکته مهم برای هر شرکتی این است که چگونه ضمن در نظر گرفتن پارامترهای تامین سرمایه خود، بدهی را در ساختار سرمایه خود درج کند. شرکت ممکن است تسهیلات اعتباری را براساس وثیقه‌ای که ممکن است بدون تغییر شرایط قرارداد اصلی بفروشد یا جایگزین شود، خارج کند. این تسهیلات ممکن است در پروژه‌ها یا بخش‌های مختلف در مشاغل اعمال و طبق اختیار شرکت توزیع شود. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری انعطاف پذیر است و مانند سایر وام ها بستگی به وضعیت اعتباری تجارت و اینکه در گذشته آنها چقدر خوب بدهی‌ها را تسویه کرده‌اند ( استعلام بدهی بانکی )، دارد.

ملاحظات ویژه برای تسهیلات اعتباری

پس از اعتبارسنجی بانک از مشتریان حقیقی و حقوقی از طریق شرکت اعتبارسنجی و استعلام وام و استعلام بدهی بانکی از سامانه استعلام ضامن یا استعلام از بانک مرکزی جهت وام توافق نامه تسهیلات اعتباری که شامل مسئولیت وام گیرنده، ضمانت وام، مبلغ وام، نرخ بهره، مدت وام، جریمه‌های پیش فرض و شرایط و ضوابط بازپرداخت است بین وام دهنده و وام گیرنده امضا و جاری می‌شود. شرایط پرداخت بهره، بازپرداخت و سررسید وام به تفصیل در توافق نامه ذکر شده است. در این توافقنامه جزئیات نرخ بهره ممکن است تغییر کند و تاریخ تسویه وام را در صورت لزوم مشخص می‌کند.

مقررات قانونی

توافق نامه تسهیلات اعتباری حقوقی را که ممکن است تحت شرایط خاص وام ایجاد شود، مانند شرکتی که پیش پرداخت وام را پرداخت نمی‌کند یا درخواست فسخ می‌کند، مورد بررسی قرار می‌دهد. در این بخش جزئیات مربوط به جریمه شدن وام دهنده در صورت پیش فرض و اقداماتی که وام گیرنده برای اصلاح پیش فرض انجام می‌دهد. انتخاب بند قانونی قوانین خاص و یا اصلاحاتی را که در صورت بروز اختلافات در قرارداد آتی در مورد آنها مشورت می‌شود، تعیین می‌کند.

انواع تسهیلات اعتباری

تسهیلات اعتباری به اشکال مختلفی ارائه می شود. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

تسهیلات اعتباری خرده فروشی روشی برای تامین اعتبار است - اساسا، نوعی وام یا اعتبار است - که توسط خرده فروشان و شرکت‌های املاک و مستغلات استفاده می‌شود. کارت‌های اعتباری نوعی تسهیلات اعتباری خرده فروشی است.

تسهیلات وام گردان نوعی وام است که توسط یک موسسه مالی صادر شده و وام دهنده انعطاف پذیری برای تسویه حساب یا برداشت، بازپرداخت و برداشت مجدد را فراهم می‌کند. در اصل این یک خط اعتباری است، با نرخ بهره متغیر (نوسان).

تسهیلات سپرده منبعی برای موافقت نامه‌های تامین مالی کوتاه مدت یا بلند مدت است که در آن طلبکار متعهد به ارائه وام به یک شرکت است - شرط آنکه شرکت شرایط خاصی را که توسط موسسه وام دهنده ارائه شده است، برآورده کند.

منبع:investopedia