سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمره اعتباری ( رتبه بندی اعتباری ) کسب و کار در آمریکا چگونه محا

سامانه استعلام نمره اعتباری از نظام بانکی

در آمریکا سه موسسه گزارش‌دهی اعتباری به نام‌های دان و برد استریت، اکسپرین و اکویفاکس نمره اعتباری کسب‌و‌کارها را محاسبه می‌نمایند. اما هر کدام روش‌های خاص خود را برای انجام این کار دارند. در این مقاله به شرکت دان و برد استریت پرداخته می‌شود.

شرکت دان و برد استریت (Dun & Bradstreet Corporation)

شرکت دان و براد استریت با تحلیل داده‌های تجاری دیدگاه‌هایی برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند و دامنه وسیعی از محصولات و خدمات را در زمینه‌هایی مانند ریسک و مالی، عملیات و مدیریت زنجیره تامین، فروش و بازاریابی تامین می‌نماید و به مشتریان خدماتی را در صنایعی مانند ارتباطات، فناوری اطلاعات، خدمات استراتژیک مالی و بازارهای خرده فروشی، مخابرات و تولید ارائه می‌دهد. پایگاه داده این شرکت شامل بیش از 300 میلیون سوابق کسب‌و‌کار است. دان و برد استریت از نمره اعتباری پیدکس(peydex) که عددی ما بین 1 تا  100 است برای تعیین اعتبار کسب‌و‌کارها استفاده می‌کنند. مدل آن‌ها عملکرد پرداخت بنگاه (مانند پرداخت به موقع صورت حساب‌ها) را تعیین می‌کند. هرچه مقدار نمره اعتباری پیدکس بیشتر باشد و به عدد 100 نزدیکتر باشد اعتبار شرکت بیشتر است. برای محاسبه نمره اعتباری کسب‌و‌کار دان و برد استریت پرداخت به موقع بدهی‌ها به فروشندگان را بررسی می‌کنند. به همین دلیل پرداخت به موقع بدهی‌ها و یا تشویق فروشندگان به گزارش‌ پرداخت به موقع بنگاه در بالابردن نمره اعتباری کسب‌و‌کار بسیار موثر است.

این نمره براساس داده‌های پرداخت گزارش شده به موسسه اعتبار سنجی یا شرکت‌های جمع‌آوری داده که شرکای تجاری موسسه اعتبارسنجی هستند، تعیین می‌شود. نمره پیدکس همراه با نمره اعتباری ( رتبه بندی اعتباری )تجاری (commercial credit score)و نمره استرس مالی (financialstressscore) به وام‌دهندگان در هنگام تصمیم‌گیری در مورد اعطای اعتبار به متقاضی و تعیین مقدار وام کمک خواهد کرد. شرکت‌های بیمه همچنین از این نمره برای تنظیم نرخ بیمه استفاده می‌کنند. برای داشتن نمره پیدکس متقاضیان باید از طریق وبسایت دان و براد استریت یک شماره دانس (Duns) ثبت کنند که رایگان است و موسسه اعتبارسنجی باید حداقل چهار سابقه پرداخت از حداقل 4 فروشنده بنگاه داشته باشد. برای افزایش نمره پیدکس، دان و برد استریت بازپرداخت به موقع بدهی‌ها و یا حتی پرداخت پیش از موعد اقساط و تشویق تامین‌کنندگان و فروشندگان به گزارش‌دهی مثبت تاریخچه پرداخت را پیشنهاد می‌دهند. ( اعتبار سنجی مرات )

گزارش‌ اعتباری ( رتبه بندی اعتباری )دان و براد استریت

در گزارش اعتباری ( رتبه بندی اعتباری ) دان و برد استریت، هر دو نوع نمره اعتباری تجاری و نمره استرس مالی مشاهده می‌شود. نمره اعتباری تجاری احتمال معوق شدن پرداخت صورت‌حساب‎ها را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند. این نمره عددی ما بین 101 تا 670 است. که هر چقدر کم‌تر باشد احتمال بدهکار شدن بنگاه بیشتر است.

نمره استرس مالی احتمال شکست کسب‌و‌کار را در 12 ماه آینده پیش‌بینی می‌کند. شکست کسب‌و‌کار به معنای وام‌های پرداخت نشده اما تسویه شده توسط اعتبار دهنده یا توقف عملیات توسط بنگاه بدون پرداخت وام به طور کامل به اعتباردهنده است. محدوده اعتبار از 1001 تا 1610 تعیین شده است. هر چقدر این نمره کم‌تر باشد احتمال استرس مالی کسب‌و‌کار بیشتر است.